Kiezer zoekt capabele burgemeester | DEEL 1

foto kris peeters

Vandaag begin ik aan een eerste serie op mijn blog: ‘Kiezer zoekt capabele burgemeester’. Als je niet onder een rots leeft, weet je waarschijnlijk wel dat 14 oktober de dag is waarop we mogen stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Spannend! Voor mij is het de eerste keer. Ik hou er wel van om de politiek min of meer op te volgen door naar het journaal, Terzake, De Afspraak en alle mogelijke duidingsprogramma’s te kijken, alle kranten te lezen en via de media-apps op mijn smartphone te pas en te onpas nieuwsberichten te lezen (zoals de jeugd dat tegenwoordig doet).

In deze serie zal ik de lijsttrekkers van de zeven grootste partijen in Antwerpen onder de loep nemen. Ik woon zelf in Antwerpen en zal dus samen met jullie onderzoeken wie de meest capabele persoon is om het burgemeesterschap op zich te nemen. Kris Peeters van CD&V is als eerste aan de beurt.

Meneer Peeters was de voorbije week te gast bij Gert Late Night. Gewoonlijk ben ik niet zo’n liefhebber van dit soort programma’s door de tientallen reclameblokken en flauwe humor maar afin, ik heb maandag toch stiekem gekeken (shoot me).

Op het eerste zicht zag Kris er best schattig uit. Hij was wat zenuwachtig, had een klam voorhoofd en gaf de indruk zich als een ‘voorbeeldburger’ voor te doen. Om het ijs te breken, maakten Gert en James een tiental mopjes over het feit dat niemand echt gelooft dat de man daadwerkelijk in Antwerpen woont. Hoewel Peeters steevast blijft beweren dat hij wel degelijk in zijn huis in Antwerpen verblijft, blijft iedereen de draak met hem steken. Dat een burgemeester van een stad ook in de stad woont waarvan hij burgemeester is of wil worden is voor mij wel een must. Met andere woorden, het Antwerpen-snobisme is ook naar mijn hoofd gestegen.

Toen Peeters liet vallen dat hij een paardenliefhebber is, begon ik al iets meer overtuigd te geraken dat hij MIJN burgemeester zou kunnen zijn. Mensen die mij goed kennen, weten dat ik een enorme paardenfan ben. Het lijkt me dus ook logisch dat mijn burgemeester ook een paardenfan moet zijn om de goede orde te bewaren.

Ik begon me wel vragen te stellen over zijn competentie als politieker toen hij zei dat hij zelfs met 5% van de stemmen het burgemeesterschap zal claimen als dit nodig zou zijn om een coalitie te vormen. Domme zet naar mijn mening maar love de eerlijkheid. Hoewel ik dus lichte twijfels had over meneer Peeters’ geloof in de democratie, kon ik zijn openheid wel waarderen en leek hij me een sympathieke man.

Tegen het einde van het programma kwam niemand minder dan de zoon van André Hazes, die ook André Hazes heet, het gezelschap verrijken. Om papa André te eren gingen alle aanwezigen (Gert, James, K3, zoon André, fanclub van André Hazes en Kris Peeters) samen een paar klassiekers zingen van André Hazes. Het begon zeer sfeervol, de camera ging de kamer rond, je zag iedereen, jong en oud, luidkeels meezingen totdat de camera langs Kris Peeters passeerde… Het werd meteen duidelijk dat hij geen enkel nummer, zelfs de refreinen niet kon meezingen, wat een paar zeer ongemakkelijke doch komische beelden opleverde.

Ik ben zelf ooit met een paar vriendinnen naar een optreden van Bazart gaan kijken op Rock Werchter toen de groep nog vrij hip en nieuw was. Omdat ik altijd iets te laat op de hoogte word gebracht van nieuwe trends en hippe muziek, kende ik geen enkel nummer. In tegenstelling tot al mijn vriendinnen, die intens meezongen en leuke filmpjes maakten voor hun snapchat, deed ik alsof ik de nummers kende door mijn mond geluidloos open en toe te bewegen op het ritme van de muziek. Zo leek het toch een beetje dat ik ook mee was met de nieuwe Bazart-trend. Net toen ik dacht dat ik er mee weg was gekomen en me voor had genomen om later in de tent al de nummers van Bazart ‘on repeat’ op te zetten, vond ik dat ik toch ook een story moest maken voor mijn snapchat. Ik viel door de mand toen ik als bijschrift BAZAR ❤ schreef in plaats van BazarT. Genant? Zeker.

Dus toen Kris Peeters op nationale televisie betrapt werd op zijn gebrek aan kennis van André Hazes-nummers, had ik toch een beetje medelijden. Hij was voor mij zeker en vast #relatable maar is Kris Peeters dé burgemeester waar ik naar opzoek ben? Neen. Niet getreurd, we zoeken vol goede moed verder!